tirsdag 16. april 2013

Restaurering/ombygging av kajakk.

Denne kajakken bygde jeg for 10 år siden. Det er en chesapeake 17 fra clc boats.  http://www.clcboats.com/index.php 

Har egentlig ikke vært helt fornøyd og trygg på denne kajakken. Den har fungert perfekt på stille vann, men når det blir litt bølger og sidevind har den ikke vært helt god. Den har mye volum, og selv om jeg er tung så har jeg ikke klart å få den skikkelig ned i vannet. Når bølgene treffer den litt på tvers bakfra, løftes den bak og jeg blir liggende på tvers/sidelends i bølgen. altså svært lite retningsstabil i bølger. Det blir mye padling på en side og styretak. Har derfor tenkt å prøve og se om det hjelper å montere justerbar finne for å få den mer retningstabil.


Slik ser den ut.

 Dette er finnen som skal monteres.

Alltid like spennende å skjære hull.

 Det blir en del filing for å få det på plass.

 Der smatt den inn. (sa brura)

Her er den stemplet opp og teipet. Det som er viktig er at den står i spenn, slik at finna ikke blir for trang.

 Laget en hulkil på innsiden, og epoxsyen rant ned under leppa på baksiden/undersiden.

 Laget en mal, der hullet til justeringen av finnen skal være.

Det gikk helt fint.



Slik ser det ut når den er utslått.

Fant likegodt ut at jeg skulle lakkere den med det samme, så jeg plukket den ren.

 Det er også en ting til jeg ikke er helt fornøyd med, og det er at den er litt for myk på akterdekket. 
Når jeg tar selv reddning så bøyer jeg dekket bak cokpit. Når du føler det er like før det knaker så er ikke det en deilig følelse.

La inn 2 x 3 lag med roving duk. Det ble ganske stivt.

Skoget er slipt.

Dekket er slipt. Og nå er den klar for kjelleren og lakkering.

Da er den som ny igjen. Det er faktisk første gangen på 10 år jeg gjør noe med den. Det er en fordel med trebåt, deter bare å lakkere den, så er den som ny.

Jeg har også laget litt diverse annet kajakk utstyr i det siste, som jeg tenkte å legge ut her etterhvert.

Fortsettelse følger











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar